tirsdag

Oksekødsuppe med boller og ristoppe

Måske var det Pama Ris ristoppene blev lavet af

Tirsdag var som regel suppedag,da jeg var barn.Søstrene Petersen kogte en dejlig oksekødsuppe og så serverede de noget til,som jeg ikke har oplevet andre steder - Ristoppe.
Jeg kender desværre ikke søstrenes opskrift på hverken suppen,oksekød i sursød sovs eller ristoppene,men har igennem årene forsøgt at skyde mig ind på det med ganske godt resultat.
Opskriften her er til flere dage,afhængig af husstandens størrelse.

OKSEKØDSUPPE

1 Stk. oksetværreb eller oksebryst ca. 2 / 2 1/2 kg
1 Stort kraftben
3 L vand
3 Porrer
4-5 gulerødder
1/3 Selleri + toppen af sellerien
3 Tsk. salt

Sæt kødet og kraftbenet over i vandet.Tilsæt salt og bring det i kog.
Skum suppen godt og put de rensede grøntsager ned til kødet.
Kog for svag varme tingene i mindst 2 timer.

Fisk kødet og grøntsagerne op.
Skær grøntsagerne i små pæne stykker og server dem i suppen sammen med kød- og melboller.

Kød- og melboller købes i vore dage som frostvarer.I min barndom lavede man selv sine boller med en bollesprøjte.Det kan ikke betale sig,da de frosne er glimrende.

RISTOPPE MED ROSINER

Jeg har sjusset mig frem til ristoppene,som jeg husker dem.

Kogt nogle grødris i let saltet vand.Blandet små rosiner i den kogte ris og presset det ned i æggebægre.Kan laves dagen før og står natten over i køleskab.
Med en kniv løsnes risen rundt i kanten og toppene tages ud.

Serveres til den varme suppe.


OKSEKØD I SURSØD SOVS

Lav en opbagning af mgr. og mel.Spæd med 2/3 suppe og 1/3 eddike til sovsen er tilpas.
Smag til med salt og sukker.

Sovsen serveres med suppekødet skåret i stykker og hvide kartofler til.

Om ønskes kan sovsen yderligere smages til med revet peberrod.

Vi spiste altid en portion suppe først med en lille bolle til.Som efterret oksekød i sursød sovs med kartofler.

Så var der absolut heller ikke plads til mere.

VELBEKOMME

I morgen er dagen før nytårsaften og som sædvanligt henter vi nytårstorsken hos fiskerne i Kerteminde.

Mere herom i morgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.