søndag

Sandkage

Sandkage. -I dag, 2. søndag i Advendt kan der f.eks bages sandkage efter min mors opskrift. Den er skrevet i hånden i min mors gamle kogebog fra 1932.

De sidste dage op til jul, da jeg var barn, blev denne sandkage altid bagt i mit hjem af min mor. Det var ikke så mærkværdigt, - og dog så alligevel, for til daglig lavede hun sjældent maden, det var de 2 søstre frøkenerne Petersen som lavede den. De var sønderjyder og måske var maden præget af det Sønderjyske Køkken. Jeg er ikke helt klar over det.
- Egnsretter er spændende, men ikke noget jeg har gået meget op i. Jeg vil indhente det forsømte.

SANDKAGE

1/4 kg stødt melis
1/4 kg smør
3 æg
1/4 kg kartoffelmel
2 spsk. sigtemel
En smule hjortetaksalt

Det betyder på nutidssprog :

250 g sukker
250 g smør
3 æg
250 g kartoffelmel
2 spsk. sigtemel
En smule hjortetaksalt

Sukker og smør røres hvidt. Tilsæt æggene 1 ad gangen. Resten kommes i og røres godt.
Pas på med hjortetaksalt, at få det blandet i melet før det tilsættes.

Kommes i smurt sandkageform.

Bages 3/4 time - jeg gætter på omkring 175 grader.
Der står ingen temperatur i opskriften, så hun har vidst fra år til år, hvilken temp. ovnen skal have.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.