tirsdag

Stegt Fasan


Stegt fasan og jagtmiddag, det hører fortiden til, da min svigermor levede. Selv har jeg aldrig prøvet at lave stegt fasan, selvom jeg havde nemt til vildtet, da min svigerfar levede.
Det er ellers lækkert med stegt fasan, den gode sovs og det dejlige tilbehør.
Sjovt nok har min mand aldrig brudt sig om vildt, til trods for en opvækst med stegt fasan, dyreryg og andet vildt.

STEGT FASAN


1 fasan
75 g spæk/bacon
25 g smør

Sovs
3 spsk. mel
25 g smør
3/4 L fløde
salt
gele'
evt. danablu
kulør

Den klargjorte fasan bindes op - lårene bindes sammen tæt til kroppen. Lår og bryst ombindes med tynde skiver spæk. Fasanen brunes langsomt på alle sider i en stegegryde.
Lav en afbagt sovs af mgr., mel, væske, salt, sukker og kulør og hæld det over fasanen. Den skal være halvt dækket. Steg fasanen sagte under låg i ca. 1 time. Vend den tit.
Tag den stegte fasan op. Si saucen og smag den til med gele', salt, peber og evt. danablu.

Stegt fasan serveres med kogte kartofler, brunede kartofler, gele', surt og vildtsauce til.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.