torsdag

Fennikel bagt i ovn

Fennikel bagt i ovn smagte mig for 50 år siden og gør det stadig. Det blev i min barndom betragtet som lidt sært, at et barn brød sig om fennikel, der jo som bekendt smager af lakrids på sin helt egen måde. Jeg elskede fennikel bagt i ovn, som vi fik som tilbehør til forskellige kødretter og det er noget jeg jævnligt laver her i huset, når vi kan få fennikel, ligesom jeg ofte bager brød med fennikel frø i.


Jeg er ikke i besiddelse af barndommens opskrift, men for ca. 40 år siden, fandt jeg en af Kirsten Hüttemeier og den har jeg passet godt på.

FENNIKEL BAGT I OVN

8 fennikel
30 g smør
1 glas tørt hvidvin
1 dl bouillon
salt
hvid peber
1 spsk. hakkede fennikelblade
20 g mel
4 spsk. revet ost
4 spsk. rasp
smørklatter
fløde

Skær de grønne skud af knoldene, gem dem og hak dem. Skær også det nederste af stokken af. Skyl godt og halvér dem. Varm smørret op i en gryde, læg fennikelknoldene heri og småsteg i nogle minutter. Tilsæt hvidvin, bouillon, salt og peber. Læg låg på og steg dem i 10 minutter.
Tag knoldene op ad gryden med en hulske og læg dem i et ovnfast fad. Rør melet med lidt fløde til en jævning og tilsæt det til stegevæden. Hæld sovsen over fenniklerne og strø de hakkede blade over. Læg smørklatter over. Tilsidst drysses med ost og rasp.
Steges midt i ovnen ved 220 grader i 20 minutter.
Meget lækkert tilbehør til koteletter, kylling og andet lyst kød.

VELBEKOMME

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.