mandag

Haresteg

Haresteg, serveret med vildtsauce og brunede kartofler husker jeg fra min barndom dengang i 50 erne.
Det smagte utrolig godt, men først langt senere fik jeg at vide, hvad det var, vi havde spist, når denne ret stod på bordet. Det var nok klogt at holde hemmeligt for mig, thi jeg har livet igennem haft stor kærlighed til dyr og har da også i svage stunder besluttet ikke at lade kød indgå i min kost. Alligevel har jeg overvundet mig selv og er stadig glad for kød, - også for haresteg.

En hare fås hos vildthandleren eller i mange tilfælde hos fiskehandleren.


HARESTEG

1 hare, flået og gjort istand
100 g spæk
50 g smør eller mgr.
ca. 2 1/2 dl vand

sauce
50 g smør eller mgr.
1 dl mel
ca. 7 1/2 dl mælk
kulør
salt

4 dl stegesky og suppe
mælk/fløde
1 spsk. mel
1-2 tsk. ribsgelé
evt. danablue
kulør

Gnid haren med salt og peber, ombind ryg og lår med tynde stykker spæk. Læg stegen på en bradepande og fordel små klumper fedtstof hen over. Sæt bradepanden i ovnen ved 200 grader i 15 minutter.
Sauce : Lav en afbagning med smør/mgr. og mel. Tilsæt mælken lidt ad gangen - sovsen skal have konsistens som grød. Beklæd saucen med afbagningen og hæld vand ved.
Stegetiden afhænger af harens størrelse. Den skal stege ca. 1 time. Når stegen er gennemstegt, slukkes for ovnen  og stegen hviler 15 minutter. Tag stegen ud af ovnen og lad den hvile yderligere 15 minutter, før den skæres for.
Hæld skyen i en gryde og spæd op med suppe og/eller fløde og jævn om nødvendigt sovsen. Smag til med salt, peber, ribsgelé og evt. danablue.
Haresteg serveres med kogte kartofler, brunede kartofler, ribsgelé, surt og vildtsaucen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.