søndag

Kuvertbrød

Kuvertbrød til bl.a hønse- og oksekødsuppe var obligatorisk på bordet i min barndom. De var utrolig lækre og altid hjemmebagte, disse små kuvertbrød. Nu tildags er det mere almindeligt med en skive brød til den suppe, som mestendels kommer frossen ud af en plastikpose fra supermarkedets frysedisk.
Ikke mange unge husmødre i dag binder an med en hønse- eller oksekødsuppe, kogt fra bunden på kød og hjemmerensede suppeurter og det er en skam, for der er belønning forude, - det smager fantastisk og så med små hjemmebagte kuvertbrød til.

De små kuvertbrød kan fryses og det kan derfor betale sig at bage en god portion.

KUVERTBRØD

25 g smør eller mgr.
1 1/4 dl mælk
25 g gær
250 g mel
1/2 tsk. salt
1/2 tsk. sukker

pensling
æg
evt. salt/birkes

Rør gæren ud med kold eller lunken mælk. Fedtstoffet kan smuldres i melet eller kommes i dejen i tynde flager. Hold lidt af melet tilbage. Rør ingredienserne sammen og ælt dejen sej og blank. Lad dejen stå lunt, men ikke varmt i 1/2 time, hvorefter dejen æltes med resten af melet og formes i forskellige faconer som boller, horn, knuder eller små flettede brød. Brødene efterhæver 1/2 time, pensles og drysses evt. med salt eller birkes.
Bages ved 225 grader i 8 - 10 minutter.

Servér en portion god suppe med hjemmebagte kuvertbrød til, når efteråret om et øjeblik sætter ind. Det vil gøre lykke.

Spise og Rejse

2 kommentarer:

  1. Hej
    Jeg har bestemt mig for at bage en kæmpe portion af disse, da de lyder, som dem jeg ALTID fik i min barndom hos bedstemor & farmor. Dog skal jeg ikke bruge dem til suppe, men helstegt pattegris. De små brød jeg fik var SMÅ og havde form som en "ruder" (fra et kortspil)... Og de bliver ikke tørre af at komme i fryseren ? Jeg skal bruge dem 10/11 og ville egentlig gå i gang nu her og så i fryseren, for der skal bages MANGE :)
    Årgang 66 Hanne Lykke

    SvarSlet
  2. Ja,de var dejlige,de små nærmest bløde brød,vi fik til suppen dengang.

    SvarSlet

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.