onsdag

Chokoladetrifli

En herlig gammeldags mormordessert i form af trifli, som vi ofte fik det om søndagen i min barndom i 50erne. Trifli var en klassisk søndagsdessert dengang. Opbygningen ens, men frugten kunne variere noget. Dog var trifli i en eller anden form altid et sikkert hit efter en god søndagsmiddag.

Hos min mormor og morfar har jeg fået nogle af mit livs bedste triflier. Dem glemmer jeg aldrig, men har desværre ikke opskrifterne fra min mormors køkken, derimod er her en anden opskrift fra 1952, der matcher drømmene om barndommens skønneste trifli.
 

CHOKOLADETRIFLI

25 små makroner eller 8 store
3-4 spsk. sherry eller madeira

råcreme

3 æggeblommer
2 spsk. sukker
vaniliekorn af 1/2 stang vanilie
3 blade husblas
1 1/2 dl piskefløde, pisket til skum
100 g revet mørk chokolade

Til råcreme piskes æggeblommer og sukker luftigt med vaniliekornene. Den revne chokolade blandes i og herefter tilsættes den udblødte, smeltede husblas i en tynd stråle under omrøring. Sæt cremen koldt og når den begynder at stivne, røres flødeskummet i.

Makronerne lægges i en smuk glasskål og dryppes med hedvinen. Står koldt en times tid. Chokoladecremen bredes over makronerne, triflien pyntes med flødeskum og mere reven chokolade.

Noget om Mad

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Bemærk! Kun medlemmer af denne blog kan sende kommentarer.